Cari Blog Ini

Isnin, 3 Oktober 2011

Misteri wang hantaran Noraniza

DUA kali gagal dalam perkahwinan tidak mematahkan semangat figura tersohor lagu-lagu etnik, Noraniza Idris, 43, untuk kembali melayari kehidupan berumah tangga.

Meskipun keputusan untuk menamatkan kehidupan sebagai ibu tunggal kepada dua anak bukan sesuatu yang mudah, namun jauh di sudut hatinya masih membuka ruang untuk golongan lelaki sekali gus kembali bergelar isteri.

Tanggal 29 September lepas, bertempat di Sanggar Utama, Padang A, Plaza Angsana, Johor Bahru menjadi bukti apabila jiwa wanitanya berjaya ‘dicuri’ seorang usahawan dan juga bilal, Jeffri Hudi, 52.

Warga Singapura itu yang merupakan duda beranak empat sah bergelar suami kepada Noraniza hanya dengan sekali lafaz. Upacara bersejarah itu turut disaksikan anak kedua-dua pasangan, keluarga terdekat dan orang ramai termasuk peminat yang hadir pada majlis yang diadakan secara terbuka itu.

Pasangan tersebut yang mula berkenalan tahun lalu dinikahkan oleh Naib Kadi Johor Bahru, Abu Bakar Watak pada pukul 2.45 petang dengan mas kahwin berupa senaskhah al-Quran.

Pihak lelaki memberi lima dulang hantaran berupa sirih junjung, alat solek, telekung, sejadah dan cincin dibalas tujuh dulang daripada pihak Noraniza iaitu sirih junjung, senaskhah tafsir al-Quran, songkok serta kain pelekat, minyak wangi, sejadah, tasbih dan cincin.

Kedua-dua mempelai anggun mengenakan busana berwarna putih mutiara sedondon rekaan Eilla Faizshah dari Butik Busana Cinta@Ratu Cinta.

Majlis akad nikah tersebut diadakan besar-besaran sempena Festival Kahwin-Kahwin Masyhur 1Malaysia Negeri Johor 2011 dan Noraniza dan suami pula disandingkan dua hari kemudian di lokasi sama.

Noraniza adalah penganjurnya bersama Jabatan Pelancongan Negeri Johor, Gerakan Belia 4B, Tourism Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Johor, Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor, UDA Mall, Jabatan Kemajuan Orang Asli, Juwein e’zain Bridal Gallery, Pasific Arena Pte. Ltd. dan Adabi.

Turut memeriahkan majlis 40 kanak-kanak kurang upaya dari Sekolah Pendidikan Khas Johor Bahru.

Menyingkap kembali detik percintaan pasangan yang bertunang pada 22 April lalu itu berputik sejak setahun lalu ketika Noraniza membantu adiknya menjual kuih tart keju di bazar Ramadan di bandar raya ini.



“Saya mempromosikan kuih tart keju kepada Jeffri tanpa mengetahui dia tidak menggemarinya. Namun, Jeffri tertarik dengan cara saya mempromosikannya.

“Sejak itu, mereka saling berhubung termasuk berbalas khidmat pesanan ringkas (SMS) malah Jeffri sering memberi doa serta surah al-Quran untuk diamalkan. Sikap yang peramah dan merendah diri telah membuka hati saya menerimanya,” katanya ketika ditemui pada majlis akad nikah berkenaan.

Noraniza yang kelihatan berseri-seri berkata, dia bersyukur dan gembira kerana majlis bersejarah itu berlangsung dengan lancar seperti mana yang dirancangkan.

Namun, Noraniza atau mesra disapa Kak Ani yang hampir tiga tahun menjadi ibu tunggal itu bagaimanapun enggan mendedahkan jumlah wang hantaran yang diterimanya kali ini, namun dia berdoa perkahwinannya tersebut adalah yang terakhir buatnya.

Perkahwinan terakhir

Luah Noraniza yang mengimpikan dua zuriat bersama Jeffri: “Saya dan anak-anak berdoa agar pernikahan ini adalah yang terakhir bagi saya. Saya juga berharap dapat hidup bahagia di sisi keluarga baharu ini.

“Saya juga bersyukur kerana dua anak saya dan empat anak Jeffri bersikap terbuka dan merestui perkahwinan kami.”

Selepas berumah tangga, Noraniza akan tetap aktif dalam aktiviti seninya termasuk menguruskan bisnesnya.

“Meskipun perlu membahagikan masa untuk suami dan anak-anak, ia bukanlah penghalang untuknya bergiat aktif dalam bidang seni,” ujarnya yang memiliki dua anak teruna, Mohd. Alif Haiqal, 22, dan Mohd. Alfeeq Haiqal, 17, dari perkahwinan pertamanya dahulu.

Sementara bagi Jeffri, dia sudah bersedia bergelar dan memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan suami kepada Noraniza.

“Saya turut meminati bidang seni, jadi tidak ada masalah untuk Noraniza meneruskan aktiviti seninya. Saya juga sudah bersedia bergelar suami kepada isteri yang bergelar artis.

“Pada masa sama, saya berharap para peminatnya mendoakan kebahagiaan kami berdua sekali gus dapat hidup bahagia hingga ke akhir hayat.

“Saya sendiri tidak menyangka bahawa akan bertemu jodoh buat kali ketiga dan berharap perkahwinan ini kekal hingga ke akhir hayat kami,” tuturnya.

Dalam pada itu, Jeffri yang juga merupakan seorang usahawan di Singapura turut gembira dan bersyukur dengan kelancaran majlis dan pihaknya akan mengadakan majlis kecil-kecilan di Kallang, Singapura bagi meraikan perkahwinan mereka.

“Harapan saya semoga perkahwinan ini kekal dan bahagia sehingga akhir hayat kami dan saya juga tidak akan menghalang aktiviti seni isteri kerana itu merupakan minatnya,” katanya lagi.

Diiringi 20 buah kereta

Sementara kelmarin pula di lokasi yang sama dengan upacara akad nikah, berlangsung majlis persandingan pengantin.

Suasana kemeriahan bertambah dirasai dengan kehadiran Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar yang sudi mencemar duli ke majlis tersebut.

Pasangan pengantin yang masing-masing mengenakan busana pengantin tajaan Juwein e’zain Bridal Gallery telah diiringi ke lokasi persaingan mereka itu dari kediaman rasmi mereka di M Suites Hotel dengan konvoi 20 buah kereta Proton Perdana dan 40 buah motosikal berkuasa besar dari Kelab Bikers Johor./div>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...